Ryhmät keväällä 2009

VERTAISTUKITAPAAMISET AUTISTISTEN / ASPERGER -LASTEN JA –NUORTEN PERHEILLE

Paikka: Jaatisen Maja, Vellikellonpolku 1,  Malminkartano, Helsinki

Kevään tapaamiset klo 14-18 lauantaisin  7.2., 7.3., 18.4. ja 9.5.09.

Tietoja antavat Nina Joronen puh. 044-322 0770 tai Arja Vorontsoff p. 045-6504240.

Jos tiedossasi on joku, joka voisi korvausta vastaan tulla hoitamaan tapaamiseen tulevia lapsia, ota yhteyttä.

--------------------------------------------------

KERAVAN  AS-KAHVILA

Kokoontuu  AS-valmennuksen tiloissa os. Paasikivenkatu 1 A (Keravan Hesburgerin yläkerta). Keilaaminen tapahtuu Keravan keilahallilla, osoite Aleksis Kiven tie 3. Keilaus maksaa 5 euroa/kerta, ota mukaan tasaraha!

Kevään 2009 kokoontumiskerrat ovat:

9.2.    Kahvila klo 18.00-20.00

25.2.  Keilaus klo 18.30-19.30

9.3.    Kahvila klo 18.00-20.00

25.3.  Keilaus klo 18.30-19.30

6.4.    Kahvila klo 18.00-20.00

22.4.  Keilaus klo 18.30-19.30

4.5.    Kahvila klo 18.00-20.00

Ryhmä on avoin, mukaan voi tulla milloin vain.  Tervetuloa kaikki Asperger-vertaisryhmästä kiinnostuneet!

Yhteyshenkilö Kati Rissanen p. 040 304 7977, kati.rissanen@uvps.fi

-------------------------------------------------------

VERTAISKESKUSTELURYHMÄ

kokoontuu keskustelun, sisäaskartelun ja ruuanlaiton merkeissä joka kuukauden ensimmäisenä tiistaina klo 18.00 Puotilan ryhmäkodin kerhohuoneessa, Klaavupolku 2A (Puotilan metroaseman vieressä).

Kokoontumiset   3.3., 7.4. ja 5.5.09.

HUOM! Tarinablogi alla!

-----------------------------------------------------

VERTAISRETKIRYHMÄ

Vertaisretkiryhmä lähtee iltaretkilleen Puotilan ryhmäkodin pihasta joka kuukauden kolmantena tiistaina klo 17.00.

Retket:  17.2., 17.3., 21.4. ja 19.5.09

HUOM! Tarinablogi alla!

-------------------------------------------------

KIRJOITTAJARYHMÄ

kokoontuu Kehitysyhteistyön Palvelukeskuksen (KEPA) järjestöhuoneessa  Aurinko, Töölöntorinkadun ja Döbelninkadun kulmassa, Töölöntorinkatu 2, kokoustilan puhelinnumero 09 58423239,  kuukauden toisena ja neljäntenä tiistaina klo 18.00 – 20.00.

Kokoontumiset:   10.2., 24.2., 10.3., 24.3., 14.4., 28.4., 12.5. ja 26.5.09.

---------------------------------------

TARINAA VERTAISRYHMIEN TOIMINNASTA - KEVÄT 2009

Retkiryhmän Gambia-ilta 17.2.2009

Ensimmäinen retkemme 17.2. oli kulttuuriretki.  Kävimme kylässä Veikon ja Kadrin kotona. Veikko kertoi tammikuisesta Gambian matkastaan ja näytti hauskoja ja värikylläisiä videoita tuolta matkaltaan. Veikko ja Kadri olivat kohdanneet useita mahtavia Afrikan eläinlajeja, rapsuttivat krokotiilin selkää, kävivät lähellä sarvikuonoja, seepra tepasteli pihassa, sikapossut kävivät nuuhkimassa ja apinat olivat vallattomia ja yksi niistä sieppasi Kadrin omenan. Veikko kuvasi paljon lintuja ja paikallista luontoa. He kävivät myös oman oppaan kanssa afrikkalaisella torilla, josta muistona banjon tapainen soitin. Meren rannassa suolasäkkien lastaus tapahtui "luonnonmenetelmällä" - kaksi 50 kg:n säkkiä pään päälle ja kahlaten ja kantaen rantaan... Viikon reissulla oli ollut paljon kiintoisia kokemuksia. Videoita oli hauska katsoa. Välillä kävimme iltakahvilla ja napostelimme makeita. Kiitos Veikko ja Kadri kivasta illasta! Vieraina olivat Jarkko, Sara ja Liisa. (LH)

(kuvasarja: http://www.autismi.org/sarjat/0902-gambia/ )

--------------------------------------

Keskusteluryhmä 3.3.2009 Puotilassa

Keskusteluryhmä kokoontui 3.3.09 Puotilan kerhohuoneessa. Läsnä olivat Veikko, Kadri, Jarkko, Sara ja Liisa sekä William-nuorimies äiteineen. William on ollut mukana useilla SAYn luontoretkillä aiemmin. Myöhemmin paikalle tuli vielä Janne, jolle asperger-asiat olivat aivan uusia. Keskustelu oli vilkasta ja oli kiva tutustua uusiin vertaisryhmäläisiin. Nautittiin myös pöydän antimista. (LH)

(Klikkaa kuvia)

0903-vert-puot4.jpg 0903-vert-puot3.jpg

------------------------------------------

17.3.2009 - Retkiryhmä kävi keilaamassa.

Mukana Veikko, Katri, Sara ja Liisa. William äiteineen kävi myös, mutta liian kovan melun vuoksi lähtivät pois. Kamera ei ollut mukana. Veikko oli ylivoimainen ykkönen, Sara hyvä kakkonen, Katri ja Liisa taaplasivat omalla tyylillään. Mutta hauskaa siellä oli! (LH)

7.4.2009 - Keskusteluryhmä kokoontui Puotilassa.

Kokoonnuimme Puotilan ryhmäkodin kerhotilassa ja kokosimme isoa laivapalapeliä ja keskustelimme, ja joimme herkulliset iltakahvit ja -teet. Mukana Veikko, Katri, Sara ja Liisa. - Otettiin kuvia. (LH)

------------------------------------------

21.4.2009 - Retkiryhmä Kuvataideakatemialla.

Kävimme tutustumassa Laura Liljan työskentelyyn Kuvataideakatemian työpajalla Sörnäisissä. Laura valmistelee näyttelyä ja valmistaa näyttelyä varten suuren määrän kipsivaloksia vanhoista klassisista patsaista - ja muokkaa niitä edelleen. Tutustuimme kipsivaloksen teon erilaisiin työvaiheisiin - se on todellista käsityötä! Työpajalta löytyi monenmoista jännittävää nähtävää, eri taiteentekijöiden tekeillä olevia töitä (samassa työhuoneessa - osa kuvista niistä) ja pystivarastosta jopa oikea luuranko! Välillä kävimme myös yläkerran aulassa nauttimassa kahvit ja voileivät, ja palasimme katsomaan kipsivaloksen purkamisen seuraavaa työvaihetta. Mukana olivat Veikko, Katri, Jarkko, Ile, Sara ja Liisa.

(Pitkä kuvasarja vertaisretkestä Kuvataideakatemialle - klikkaa pikkukuvia)

Kipsivaloksen tekniikka on sellainen, että alkuperäisen patsaan päälle valetaan 1-2 cm paksuinen joustava kuori silikonimassasta, ja tähän kohonevat saumat eri puolille patsasta. Silikonikuoren päälle valetaan paksu kipsikuori, johon tulee irtoavia rajasaumoja eri puolille. Kun kipsi on kovettunut, kuorilohkot irroitetaan varovasti puukiiloja ja nuijaa (ja jopa kirvestä) käyttäen. Silikonimuotti avataan saumojen keskeltä veitsellä ja alkueräinen patsas "riisutaan" kuorestaan. Silikonikuorista ja tukikipseistä rakennetaan uudelleen ontto muotti, jonne kaadetaan runsaasti kipsivelliä, joka pyöritellään ympäri muottia paksuksi kerrokseksi. Muottia ei kuitenkaan täytetä umpitäyteen, vaan keskus jää ontoksi. Kun sisäkipsi taas on kovettunut, ulkokipsi ja silikonimuotti puretaan sen ympäriltä. Näin saadaan aikaan alkuperäisen mallin mukainen uusi puhtoinen kipsivalos. Mainio juttu! Se mitä käytännössä näimme, oli kipsikuoren purkaminen alkuperäisen patsaan ympäriltä. Silikonimuotin läpi kuulsivat jo patsaan muodot, kuninkaan pää kruunuineen. Laura jäi viimeistelemään työtään, kun lähdimme takaisin Puotilaan. Lauran tuleva näyttely avataan Muu-galleriassa 7.5.09. - Sinne nämä patsasvalokset ovat menossa. Kiitokset Laura, Veikko ja Katri todella mielenkiintoisesta ja jännittävästä vertaisretkestä ja maukkaista eväistä! (LH)

---------------------------------------

5.5.09 - Keskusteluryhmä Puotilassa

Aluksi olimme koolla tavanomaisella porukalla: Veikko, Katri, Sara, Liisa, Jarkko ja Ile.  Aluksi piirreltiin kuvia, kesäisiä maisemia ja muuta. Sitten papereista tehtiin myös lennokeita, jotka liitelivät hyvin. Sitten joukkoomme tuli uusi naishenkilö (ei nimeä tai kuvaa julki) ja hänen kanssaan keskusteltiin paljon aspergeriudesta ja sen mukanaan tuomista ongelmista. Hän oli saanut diagnoosin hiljattain. Siinäpä keskustellessa ilta vierähtikin aika tarkalleen. Juotiinkahvia tai teetä, ja nautittiin makoisat pullat. Kiitos!  (LH)

-------------------------------------

7.5.09 - Retkiryhmä Lauran taidenäyttelyssä

Tämä oli ylimääräinen kevätretki, jonka teimme Laura Liljan kutsusta taidenäyttelyn avajaisiin muu-galleriaan (Lönnrotinkatu 33). Kokoonnuimme Puotilassa kello 17. Porukkaa oli lähdössä Veikko, Katri, Jarkko, Sara ja Liisa. Ajoimme metrolla Kamppiin ja sieltä kävelimme Lännrotinkadulle. Kauniissa illassa ihan mukava kävelylenkki. Tässä muutama kuva näyttelystä:

0905-muu3.jpg 0905-muu4.jpg
 0905-muu5.jpg 0905-muu6.jpg

Pääasiassa yleisönä oli Lauran omia ystäviä ja taiteilijatovereita, ja myös kriitikoita. Lauran veistokset ovat poliittisesti kantaaottavia. En tiedä tulkitsenko oikein, mutta antiikin sankarihahmot  puettuina terroristinaamareihin ehkä kuvaavat rohkeutta koetella yhteiskunnan perinteisiä ja luutuneita rajoja ja arvoja. Jotain tällaista olin ymmärtäväni Lauran portfolion henkilökuvauksista ja arvosteluista. (LH)

-------------------------------------------

Retki Helsyn majalle 19.5.2009

Retkelle lähtivät Veikko, Katri, Ile, Jarkko, Sara ja Liisa.  Saatiin lainata Puotilan pakkaria että päästiin koko porukka samalla kyydillä. Yksi auto oli näet pois kuljetuskannasta.

Ajoimmekin taas Sipoon Talosaareen Helsyn majalle. Avainta ei ollut eikä tarvittukaan, sillä evästelimme luonnon helmassa nuotiopiirissä. Saran kanssa teimme taas kasvintunnistusretken, yritin opettaa Saralle kevätaspektin kukkijoita - olihan niitä aika monia. Otin monesta valokuvan. Nuotiolla paistettiin herkulliset makkarat, juotiin termoskahvit ja -teet. Itse olin ottanut mukaan trippimehuja ja laktoositomia karjalanpiiraita. Nekin olivat hyviä, vaikka murenevia. Käytiin myös tien pääsä avoimen merenlahden äärellä, väisteltiin hevosenkakkoja - se kun on ratsastusreitti.

Taivaalle kertyi tummanharmaita pilviä ja laittauduimme paluumatkalle. Ei siitä kyllä kunnon sadetta tullut, vain muutama pisara auton etulasiin. Oli tämä kyllä tosi mukava kevätkauden päättäjäinen! Kyllä minä näillä retkillä kävisin vielä kesäkuussakin ja vaikka kaksi kertaa kuussa. Kiittelimme Veikkoa ja Katria! Huiskuteltiin Puotilan pihassa. Otin monta digikuvaa ja Veikko otti videota. (LH)